Горбуля Н.В.


 Тема:        Органи кровообігу. Будова серця.

Мета:                  ознайомити учнів з кровоносною системою та встановити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; вивчити особливості будови серця у зв’язку з його функціями; на основі знань про м’язову тканину розглянути основні властивості серцевого м’яза; виховувати в учнів стійку потребу в знаннях, відповідальне ставлення до себе і свого здоров’я, любов до мистецтва і поезії, вміння цінувати людську досконалість; продовжити формувати науковий світогляд на основі знань про еволюцію кровоносної системи, розвивати логічне мислення, уяву, творчий потенціал, кожної дитини, продовжити формування вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати і робити висновки. 

Форми проведення уроку: письмова самостійна робота, групова робота, робота з опорними схемами, використання інтерактивних технологій.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні, наочні, репродуктивні, практичні, частково-пошукові, інтерактивні.

Обладнання і матеріали: таблиці «Кровоносна система хребетних тварин», «Кровообіг», «Серце», розбірна модель серця людини.

Поняття і терміни: кровообіг, серце, кровоносні судини (артерії, вени, капіляри), коронарні судини, перикард, ендокард, міокард, епікард, передсердя, шлуночки, клапани стулкові та півмісяцеві, збудливість, провідність, скоротливість, автоматія.

Тип уроку: засвоєння нових знань і умінь.

Хід уроку
І. Організаційний етап.
 Вітання, перевірка готовності учнів до уроку, установка на позитивний настрій.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні ми з вами розпочинаємо тему «Кровообіг і лімфообіг», центральною фігурою якої є серце. Кожний орган в організмі важливий,
але з жодним органом людини не пов’язано скільки легенд, пісень, балад, романтики…
У багатьох віршах, українських піснях і навіть у сучасній естраді не обходиться без слів «серце», «серденько»:
Є для серця така покута –
                                         Забувати скоріше зло
Аніж те, що мусило бути
                                         І чого в житті не було.
                                          Л. Костенко

Віють вітри, віють буйні,
                                         Аж дерева гнуться,
Ой, як болить моє серце,
                                         Самі сльози ллються.
                                                   І. Котляревський
                                Ой ти, дівчино, з горіха зерня,
Чом твоє серденько колюче терня?
                                Чом твої устонька тиха молитва,
                                А твоє слово гостре, як бритва?
                                         І. Франко

В українській літературі широко використовуються такі фразеологізми зі словом серце як:
ü Серце плаче.
ü Віддати серце.
ü Як ніж у серце.
ü Серце обірвалось.
ü Серце зупинилось
ü Біль стискає серце.
ü Серце з перцем.
ü Відчувати серцем.
А такі рядки:
Мово рідна! Слово рідне!
                                        Хто вас забуває,
  Той у грудях не серденько,
                                        А лиш камінь має.
                                                               С Воробкевич.
стали для кожного з нас способом життя.



ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
А тепер перейдемо до серця такого, яке ми з вами вивчали у 8 класі, знайомлячись із тваринним світом. Давайте пригадаємо:
ü Що таке кровообіг?
ü Які біологічні функції кровообігу у тварин?
ü З яких органів складається система кровообігу?
ü Чи всі тварини мають серце?
ü Що виконує роль серця у тварин, в яких воно відсутнє?
ü Які типи кровоносної системи виникли в процесі еволюції?
ü Як відбувається ускладнення кровоносної системи у хребетних тварин?
ü В яких тварин кровоносна система більш високоорганізована і чому?
ü Який висновок можна зробити з вищесказаного?
ü Як на вашу думку, чи триває сьогодні еволюція серця тварин і людини?
ü Чим серце сучасної людини відрізняється від серця людини ХХ століття?

А яке ж серце насправді? І яким його бачать біологи і лікарі про це ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.
Оголошення теми уроку. Завдання уроку.
Вільям Гарвей, англійський фізіолог 18-го століття сказав про серце так: «Серце – джерело життя, початок всього, сонце мікрокосмосу, від якого залежить вся сила і свіжість організму. Ніщо не може замінити серця і взяти на себе його функції…»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Наше серце – невтомний насос. Незважаючи на невелику вагу, за добу воно скорочується 100 – 115 тисяч разів, перекачуючи 8,5 тисяч літрів крові. Це рівнозначно підняттю залізничного вагона на висоту одного метра. За хвилину воно викидає 5,5 літрів крові. Давайте підрахуємо скільки літрів крові перекачує серце за один урок.
Завдяки чому серце може виконувати таку велику роботу?
а) Самостійна робота учнів з текстом параграфа. Під час роботи з текстом учні використовують метод « Позначки».

б) Фронтальна бесіда за такими питаннями. Метод « Ланцюжок».
ü Розміщення серця;
ü Параметри серця;
ü Що таке навколосерцева сумка та яке її значення?
ü Стінки серця;
ü Скільки камер має серце людини та як вони називаються?
ü Назвіть клапани серця, місце їх розташування, функції, які вони виконують;
ü Які кровоносні судини виходять із серця?
ü Які кровоносні судини несуть кров до серця?
ü Покажіть складові частини серця на таблиці та муляжі;
ü Чим пояснити, що стінки лівого шлуночка товщі, ніж правого?

Чи відбувається кровопостачання серця?
   Серце рухає кров по кровоносних судинах, які пронизують увесь організм, доходять до кожної його клітини. Крім того серце забезпечує кровю весь організм людини, тому потребує постійного надходження кисню та поживних речовин. Обмін речовин у міокарді відбувається в 10 – 20 разів інтенсивніше, ніж у будь якому іншому органі людини. Тому на живлення серця витрачається 20% енергетичних ресурсів, які використовуються організмом. Кровопостачання серця здійснюється коронарними артеріями, через які за добу протікає 500 л крові.
   Як працює серце у зв’язку з його будовою?
   Серцевий м’яз має такі фізіологічні властивості: збудливість, провідність, скоротливість, автоматію.
   Збудливість – здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників. Наприклад, після зупинки серця йог функцію можна відновити, ритмічно натискаючи руками на грудну клітку. Збудження, яке виникає в невеличкій ділянці, поширюється по всьому серцю. Це і є провідність.  Вона забезпечується особливою будовою м’язової тканини. Хоча ця тканина посмугована, але кожне м’язове волоконце сполучене одне з одним, що забезпечує високу провідність. Збудження серцевого м’яза супроводжується його скороченням.
   Автоматія серця – це здатність скорочуватися під впливом імпульсів, які виникають у самому серці. Ще в 1902 р. вчений О. О. Кулябко довів можливість підтримання життєдіяльності ізольованого серця людини.
   У серцевому м’язі є особливі нетипові м’язові клітини, які втратили здатність скорочуватися, але зберегли здатність самозбуджуватися і проводити електричний імпульс. Ці клітини утворюють провідникову систему серця. Провідникові клітини розміщені в усіх відділах серця, а у стінці правого передсердя вони утворюють вузол, де виникає імпульс серцевого скорочення з частотою 60 – 80 ударів за хвилину. Цей вузол називають водієм ритму. Він зумовлює скорочення міокарда. Завдяки автоматії серце скорочується незалежно від нервових і гуморальних чинників.
V. Узагальнення й систематизація знань і вмінь учнів.
(Учитель роздає учням текст із вивченим на уроці матеріалом. Учні  заповнюють пропуски в тексті).Метод « Допиши речення».


Текст
Серце людини знаходиться в                   частині                      порожнини. Серце є порожнистим м’язовим органом. Верхівка його спрямована              і ліворуч. Стінки серця утворені                    , оболонками: внутрішньою сполучною тканиною (                         ), середньою м’язовою (                         ) і зовнішньою сполучнотканинною (                           ). Зовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою -                         , що оберігає його від перерозтягнення в разі наповнення кров’ю. Серце людини складається з двох                 .                          (верхня частина серця) і двох                   (нижня частина серця). Ліва та права його частини розділені суцільною                   . Зворотньому рухові крові перешкоджають                    . Між лівим передсердям і шлуночком розташований                           клапан, а                 .                  
клапан міститься між правим передсердям і шлуночком. На виході аорти  з лівого шлуночка й легеневої артерії з правого шлуночка розташовані           .           
              клапани, що після скорочення шлуночків не пропускають кров назад із судин до                           . Серцевий м’яз має такі фізіологічні властивості:
,                     ,                        ,                         ,                          .


VI. Підсумок уроку.
1)Прийом «Відкритий мікрофон»
    Ми вивчили…
    Ми навчилися…
    Нас зацікавило….
    Отже, урок важливий тому що….
2) Оцінювання роботи класу.

VIІ. Домашнє завдання

VIІІ. Заключне слово вчителя.

ЗОЛОТЕ СЕРЦЕ
Сказав Господь: «Збирай скарби на небі».
А як їх там збирати, знаєш те? –
В журбі і в щасті, в будь якій потребі
Плекай свій скарб: це – серце золоте.

Роби добро і не чекай подяки,
Шукай повсюди чисте і святе,
Та обминай спокуси усілякі –
Отак здобудеш серце золоте.


Ти добрий з усіма і не ледачий,
Та журишся і думаєш про те,
Що справ твоїх ніхто, мовляв не бачить?
Бог бачить твоє серце золоте.

І у лиху нерадісну годину,
Як посмішка недобра розцвіте,
Звелить Господь: «Облиште цю дитину!
У неї серце справді золоте!»


Комментариев нет:

Отправить комментарий